ЗМІ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДСЬКОЇ ДУМКИ: МЕТОДИ, ПОЗИТИВНІ І НЕГАТИВНІ СТОРОНИ
Ключові слова:
засоби масової інформації, вплив, громадська думка, маніпуляція, пропаганда.Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі впливу засобів масової інформації на формування громадської думки, методам, за допомогою яких цей вплив здійснюється, а також досліджуються результати подібного впливу. У статті звернено увагу на Інтернет, який займає провідне місце серед засобів передачі інформації та міцно увійшов у побут кожної сім’ї. Однак, незважаючи на те, що Інтернет поступово витісняє інші засоби масової комунікації – пресу, телебачення, радіо, їхній вплив на формування громадської думки не слід недооцінювати. При цьому вказано на плюси та мінуси кожного з цих засобів масової інформації. ЗМІ як засіб формування громадської думки, з одного боку, накопичують досвід, а з іншого – впливають як на свідомість, так і на вчинки та дії людей. Адже, як відомо, громадськість більш схильна до впливу та навіювання певних ідей та думок. Такий вплив досить вдалий через те, що в українців є звичка довіряти ЗМІ, які є основним джерелом суспільно-важливої інформації. Авторами зосереджено увагу на позитивному і негативному впливі ЗМІ на формування громадської думки. Позитивний аспект полягає в тому, що людина отримує нову інформацію, розширює свій світогляд, тим самим відбувається формування правосвідомості та політичної культури, є можливість об’єктивно оцінювати події, ситуації тощо. Проте, з іншої сторони, ЗМІ все частіше направляють свій вплив на психічні структури людини, отже, потай реалізовується завдання щодо зміни думок, спонукань і цілей людей. А це, в свою чергу, призводить до поширення «міфів», дезорієнтації людини, посилення байдужості, апатії, депресії у суспільстві, нарешті, громадського невдоволення. У статті розглянуто прийоми і методи маніпулювання громадською думкою, завдяки яким відбувається обмеження можливостей громадськості не лише свідомо діяти, а й приймати рішення. Звернено увагу на типи пропаганди та її роль у формуванні громадської думки.Посилання
Березін В. М. Масова комунікація : сутність, канали, дії / В. М. Березін. – М. : РВП-Холдинг, 2003.
Гаврилов А. А. Засоби впливу ЗМІ на суспільну свідомість в умовах інформаційного суспільства / А. А. Гаврилов //
Журнал «Молодий науковець». – 2012. – № 8. – С. 152–155.
Ганьба В. В. Влада і свобода журналістики / В. В. Ганьба. – М. : Флінта, 2012.
Данилин П. Политическая пропаганда : новые технологии [Электронный ресурс] / П. Данилин. – Режим доступа :
http://www.evartist.narod.ru/text28/0001.htm.
Дзюба М. Т. Роль засобів масової інформації в формуванні громадської думки / М. Т. Дзюба // Сучасні інформаційні
технології у сфері безпеки та оборони. – Київ, 2008 р. – С. 77–81.
Зелінський С. А. Інформаційно-психологічний вплив на масову свідомість / С. А. Зелінський. – СПб. : Торговий Дім
«СКІФІЯ», 2008.
Іванов В. Ф. Журналістика в піарі та піар у журналістиці / В. Ф. Іванов, О. С. Дудко. – К. : Грамота, 2010. – С. 149–167.
Кара-Мурза С. Манипуляция сознанием [Электронный ресурс] / С. Кара-Мурза. – Москва, 2000. – Режим доступа :
http://www.probib.narod.ru/social/karam/kara_soz/index.html.
Катлип М. Скотт. Паблик рилейшенз. Теория и практика / Катлип М. Скотт. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2003. –
с.
Кляйн М. Развитие в психоанализе / М. Кляйн, С. Айзекс, Дж. Райвери, П. Хаймани. – М. : Академический проект,
– 510 с.
Костенко Н. В. Телебачення як тотальна практика і лібералізація відмінностей / Н. В. Костенко // Українське суспільство. – 2003. Соціологічний моніторинг. – К. : ІС НАНУ, 2003. – С. 438–451.
Костюк М. А. Місце і роль засобів масової інформації у формуванні інформаційної культури суспільства [Електронний ресурс] / М. А. Костюк. – Режим доступу : http:///publ/misce_i_rol_zasobiv.
Кретов Б. И. Средства массовой коммуникации – элемент политической системы общества / Б. И. Кретов // Социально-гуманитарные знания. – 2000. – №1. – С. 101–115.
Марусяк Т. С. Методи та форми впливу на громадську думку у сучасному українському суспільстві / Т. С. Марусяк //
Міжнародний науковий форум : соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. – 2015. – Вип. 17. – С. 106–114. –
Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnf_2015_17_12.
Оссовський В. Л. Громадська думка : спроби соціологічної інтерпретації / В. Л. Оссовський. – Київ : Інститут соціології НАНУ, 1999.
Сірий Є. В. Соціологія : загальна теорія та методологія, історія розвитку, спеціальні та галузеві теорії / Є. В. Сірий. –
Київ : Атіка, 2010.
Танчин І. З. Соціологія : навч. посіб. – 2-е вид., переробл. і доповн. / І. З. Танчин. – Київ : Знання, 2007.
Харрис Р. «Психология массовой коммуникации» / Р. Харрис. – Спб : ПРАЙМ–ЕВРОЗНАК, 2003. – 448 с.
Чадюк О. М. Пропаганда ідей та сучасне українське міфотворення / О. М. Чадюк // Український соціум. – Київ : Знання України, 2005.