ЗМІ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДСЬКОЇ ДУМКИ: МЕТОДИ, ПОЗИТИВНІ І НЕГАТИВНІ СТОРОНИ

Автор(и)

  • Н. А. Громадська ЧНУ ім. Петра Могили, Україна
  • Ю. Д. Давиденко ЧНУ ім. Петра Могили, Україна

Ключові слова:

засоби масової інформації, вплив, громадська думка, маніпуляція, пропаганда.

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі впливу засобів масової інформації на формування громадської думки, методам, за допомогою яких цей вплив здійснюється, а також досліджуються результати подібного впливу. У статті звернено увагу на Інтернет, який займає провідне місце серед засобів передачі інформації та міцно увійшов у побут кожної сім’ї. Однак, незважаючи на те, що Інтернет поступово витісняє інші засоби масової комунікації – пресу, телебачення, радіо, їхній вплив на формування громадської думки не слід недооцінювати. При цьому вказано на плюси та мінуси кожного з цих засобів масової інформації. ЗМІ як засіб формування громадської думки, з одного боку, накопичують досвід, а з іншого – впливають як на свідомість, так і на вчинки та дії людей. Адже, як відомо, громадськість більш схильна до впливу та навіювання певних ідей та думок. Такий вплив досить вдалий через те, що в українців є звичка довіряти ЗМІ, які є основним джерелом суспільно-важливої інформації. Авторами зосереджено увагу на позитивному і негативному впливі ЗМІ на формування громадської думки. Позитивний аспект полягає в тому, що людина отримує нову інформацію, розширює свій світогляд, тим самим відбувається формування правосвідомості та політичної культури, є можливість об’єктивно оцінювати події, ситуації тощо. Проте, з іншої сторони, ЗМІ все частіше направляють свій вплив на психічні структури людини, отже, потай реалізовується завдання щодо зміни думок, спонукань і цілей людей. А це, в свою чергу, призводить до поширення «міфів», дезорієнтації людини, посилення байдужості, апатії, депресії у суспільстві, нарешті, громадського невдоволення. У статті розглянуто прийоми і методи маніпулювання громадською думкою, завдяки яким відбувається обмеження можливостей громадськості не лише свідомо діяти, а й приймати рішення. Звернено увагу на типи пропаганди та її роль у формуванні громадської думки.

Біографії авторів

Н. А. Громадська, ЧНУ ім. Петра Могили

канд. політ. наук, доцент кафедри політичних наук

Ю. Д. Давиденко, ЧНУ ім. Петра Могили

студентка факультету політичних наук, ЧНУ ім. Петра Могили

Посилання

Березін В. М. Масова комунікація : сутність, канали, дії / В. М. Березін. – М. : РВП-Холдинг, 2003.

Гаврилов А. А. Засоби впливу ЗМІ на суспільну свідомість в умовах інформаційного суспільства / А. А. Гаврилов //

Журнал «Молодий науковець». – 2012. – № 8. – С. 152–155.

Ганьба В. В. Влада і свобода журналістики / В. В. Ганьба. – М. : Флінта, 2012.

Данилин П. Политическая пропаганда : новые технологии [Электронный ресурс] / П. Данилин. – Режим доступа :

http://www.evartist.narod.ru/text28/0001.htm.

Дзюба М. Т. Роль засобів масової інформації в формуванні громадської думки / М. Т. Дзюба // Сучасні інформаційні

технології у сфері безпеки та оборони. – Київ, 2008 р. – С. 77–81.

Зелінський С. А. Інформаційно-психологічний вплив на масову свідомість / С. А. Зелінський. – СПб. : Торговий Дім

«СКІФІЯ», 2008.

Іванов В. Ф. Журналістика в піарі та піар у журналістиці / В. Ф. Іванов, О. С. Дудко. – К. : Грамота, 2010. – С. 149–167.

Кара-Мурза С. Манипуляция сознанием [Электронный ресурс] / С. Кара-Мурза. – Москва, 2000. – Режим доступа :

http://www.probib.narod.ru/social/karam/kara_soz/index.html.

Катлип М. Скотт. Паблик рилейшенз. Теория и практика / Катлип М. Скотт. – М. : Издательский дом «Вильямс», 2003. –

с.

Кляйн М. Развитие в психоанализе / М. Кляйн, С. Айзекс, Дж. Райвери, П. Хаймани. – М. : Академический проект,

– 510 с.

Костенко Н. В. Телебачення як тотальна практика і лібералізація відмінностей / Н. В. Костенко // Українське суспільство. – 2003. Соціологічний моніторинг. – К. : ІС НАНУ, 2003. – С. 438–451.

Костюк М. А. Місце і роль засобів масової інформації у формуванні інформаційної культури суспільства [Електронний ресурс] / М. А. Костюк. – Режим доступу : http:///publ/misce_i_rol_zasobiv.

Кретов Б. И. Средства массовой коммуникации – элемент политической системы общества / Б. И. Кретов // Социально-гуманитарные знания. – 2000. – №1. – С. 101–115.

Марусяк Т. С. Методи та форми впливу на громадську думку у сучасному українському суспільстві / Т. С. Марусяк //

Міжнародний науковий форум : соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. – 2015. – Вип. 17. – С. 106–114. –

Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mnf_2015_17_12.

Оссовський В. Л. Громадська думка : спроби соціологічної інтерпретації / В. Л. Оссовський. – Київ : Інститут соціології НАНУ, 1999.

Сірий Є. В. Соціологія : загальна теорія та методологія, історія розвитку, спеціальні та галузеві теорії / Є. В. Сірий. –

Київ : Атіка, 2010.

Танчин І. З. Соціологія : навч. посіб. – 2-е вид., переробл. і доповн. / І. З. Танчин. – Київ : Знання, 2007.

Харрис Р. «Психология массовой коммуникации» / Р. Харрис. – Спб : ПРАЙМ–ЕВРОЗНАК, 2003. – 448 с.

Чадюк О. М. Пропаганда ідей та сучасне українське міфотворення / О. М. Чадюк // Український соціум. – Київ : Знання України, 2005.

Номер

Розділ

Політичні інститути і процеси